کد مطلب:154074 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:100

سخنرانی ام کلثوم دختر امیرالمومنان
حضرت ام كلثوم [1] سلام الله علیها موقع را مناسب دانسته به منظور تذكر و توبیخ و بیدار ساختن مردم كوفه در حالی كه با صدای بلند گریه می كرد به سخنرانی پرداخت و فرمود: «ساكت شوید مردان شما ما را می كشند و زنان شما بر ما می گریند».

یا اهل الكوفة سوئة ما لكم خذلتم حسینا و قتلتموه و انتهبتم امواله و ورثتتموه و سبیتم نسائه و نكبتموه فتبا لكم و سحقا ویلكم اتدرون ای دواه دهتكم و ای وزر علی ظهوركم حملتم؟!


و ای دماء سفكتموها؟! و ای كریمة اصبتموها؟! و ای صبیة سلبتموها؟! و ای اموال انتهبتموها؟! قتلتم خیر رجالات بعد النبی و نزعت الرحمة من قلوبكم، الا ان حزب الله هم الغالبون و حزب الشیطان هم الخاسرون.

«وای بر شما ای اهل كوفه برای چه حسین را یاری نكردید و او را خوار شمردید و كشتید و اموالش را به غارت بردید و زنانش را اسیر نمودید، مرگ بر شما، رویتان سیاه باد، وای بر شما آیا می دانید چه مصیبت بزرگی به وجود آوردید؟ و چه بار سنگینی را بر دوش كشیدید؟ و چه خونهائی ریختید، چه عزیزانی را خوار ساختید و چه دختر بچه هائی را غارت كردید و چه اموالی را چپاول نمودید؟!بهترین مردان خدا پس از پیامبر را كشتید و رحم و شفقت از دل شما خارج شده، آگاه باشید كه حزب خدا پیروز و رستگار و حزب شیطان زیانكارند» از سخنان ام كلثوم صحنه یك پارچه ضجه و ناله شد، زنان موها را پریشان و گونه ها را با پنجه می خراشیدند و لطمه به صورت می زدند و خاك بر سر می ریختند، و صدا را به واویلا وا ثبورا بلند كردند و مردان گریه می كردند و ریش ها را می كندند كه چنین گریه و شیونی را كسی تا آن روز ندیده بود [2] .


[1] آيا ام كلثوم در كربلا بوده است:

در تمام تواريخي كه وقايع سال 61 هجري و داستان شهادت حسين بن علي (ع) و اسارت اهل بيت را نوشته اند نام ام كلثوم دختر اميرمؤمنان به چشم مي خورد كه از آن جمله سخنراني ام كلثوم در دروازه كوفه و پيام او به مدينه در مراجعت از شام مي باشد.

بنابراين مسلما دختري از اميرمؤمنان بنام ام كلثوم در قافله كربلا بوده منتهي آيا او دختر زهراي مرضيه و خواهر تني حسين و زينب است يا غير اوست؟ مشكوك است، بلكه بر حسب روايات قطعي ام كلثوم به همسري عمر بن خطاب درآمد و از او داراي پسري بنام زيد و دختري به نام رقيه بوده در سال 54 در زمان حضرت امام حسن (ع) وفات كرده، و در سال 60 و 61 در قيد حياة نبوده است.

چنانكه در وسائل الشيعه چاپ جديد ج 2 ص 811 از مرحوم شيخ طوسي در كتاب خلاف از عمار روايت كرده: جنازه ام كلثوم دختر علي (ع) و فرزندش زيد بن عمر را آوردند و حسن و حسين بن علي (ع) و عبدالله بن عمر و ابن عباس و ابوهريره حضور داشتند، جنازه پسر را طرف امام و مادر را پشت سر جنازه فرزند قرار دادند و گفتند: اين است سنت پيامبر و دستور اسلام.

و آنانكه منكر اين ازدواج شده اند دليل متقني ندارند چنانكه سيد مرتضي علم الهدي رضوان الله تعالي عليه رساله مستقلي در اين مورد نوشته و اصرار دارد كه ازدواج محقق است (تنقيح المقال 73:3 بخش زنان) و مرحوم مجلسي مي فرمايد: از مرحوم مفيد كه با آن همه اخبار منكر ازدواج ام كلثوم با عمر شده عجيب است مرحوم كليني روايت كرده پس از وفات عمر، علي (ع) آمد ام كلثوم را به خانه برد (بحار 109:42) و كتب تاريخ و تراجم براي علي عليه السلام 14 پسر و 19 دختر ذكر كرده اند كه از جمله زينب كبري و زينب صغري و ام كلثوم كبري (رقيه) و ام كلثوم صغرا است و گفته اند زينب كبرا همسر عبدالله بن جعفر و ام كلثوم كبرا همسر عمر بن الخطاب بوده و پس از وفات عمر به ازدواج عون بن جعفر طيار درآمد و زينب صغرا همسر محمد بن عقيل بوده و ام كلثوم صغرا همسر عبدالله اصغر بن عقيل بوده است، زينب كبري و ام كلثوم كبري دختران حضرت زهرا و زينب صغري و ام كلثوم صغرا از ساير زنان اميرمؤمنان بوده اند. و حتي بعضي كنيه رقيه صغرا همسر مسلم بن عقيل را نيز ام كلثوم گفته اند كه با اين حساب سه نفر از دختران اميرالمؤمنين (ع) ام كلثوم بوده اند (عمدة الطالب في انساب آل ابي طالب ص 63 طبقات ج 3 ص 12 - بخش اول ريحانة الادب ج 6 ص 234 كشف الغمه ج 2 ص 67 - اعيان الشيعه ج 1 ص 326 و ج 7 ص 136 المجدي ص 12.

با اين مقدمات نتيجه مي گيريم كه در تاريخ كربلا هر جا نام ام كلثوم آمده بايد ام كلثوم صغرا مراد باشد نه كبري دختر حضرت زهرا سلام الله عليها.

[2] مقتل مقرم ص 392 - بحار 112:45 - معالي السبطين ص 61 - لهوف ص 154.